DATA: 1 października 2025 r., godz. 9:00 – 15:00

MIEJSCE: siedziba RIPH w Lesznie, ul. 55 Pułku Piechoty 34

Drodzy Przedsiębiorcy i Księgowi,

27 sierpnia 2025 r., prezydent podpisał nowelizację ustawy podatkowej, która wprowadza obowiązkowe e-fakturowanie poprzez Krajowy System e-Faktur (KSeF) !!!

 Co oznacza ta zmiana?

  • Od 1 lutego 2026 r. przedsiębiorstwa o sprzedaży powyżej 200 mln zł (za 2024 r.) będą musiały wystawiać faktury przez KSeF
  • Od 1 kwietnia 2026 r. obowiązek ten rozszerzy się na wszystkie pozostałe firmy
  • Dla mikroprzedsiębiorców, których miesięczny obrót nie przekracza 10 tys. zł brutto – obowiązek ten będzie przesunięty do końca 2026 r.
  • Utrzymano możliwość wystawiania faktur w trybie „offline24”, ewentualne kary zostają odroczone do końca 2026 r., a faktury będą przechowywane w systemie przez 10 lat

To prawdziwa rewolucja w obszarze e-fakturowania!

PROGRAM SZKOLENIA

  1. Co o systemie KSEF musi wiedzieć już dziś księgowy, fakturzysta, właściciel firmy i biuro rachunkowe? Najważniejsze informacje po nowelizacji przepisów z 2025 roku
  • Krajowy System e-Faktur jako narzędzie e-kontroli i uzupełnienie JPK, VIES, STIR
  • Jak działa KSEF, czym jest i jak różni się od obecnych faktur elektronicznych
  • Terminy wdrożenia KSEF i udostępnienia narzędzi przez MF
  • Kogo dotyczy obowiązek korzystania z KSEF i od kiedy – kluczowe terminy!
  • Jakie transakcje będą objęte systemem KSEF a jakie wyłączone
  • Rodzaje faktur, które będą dostępne w systemie KSEF
  1. W jaki sposób korzystać z KSEF – rodzaje, modele i zasady nadawania oraz odbierania uprawnień
  • Jak dobrać odpowiedni dla firmy rodzaj uprawnień do KSEF
  • Jak zarządzać uprawnieniami do KSEF – rola branży IT
  • Sposoby nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF
  • Podmioty i osoby uprawnione do korzystania z KSEF
  • Standardowy model uprawnień KSeF
  • Samofakturowanie w KSeF
  • Wzór zawiadomienia o nadaniu lub odebraniu uprawnień ZAW-FA – analiza dokumentu
  • Problematyka przekazywania uprawnień tzw. kierowniczych w przypadku zdarzeń losowych
  • Pobór certyfikatu wystawcy faktury przed wprowadzeniem obowiązku wystawiania faktur w KSeF
  • Kody QR w oznaczaniu faktur w KSEF – procedura postępowania
  1. Faktura ustrukturyzowana – Schema Fa (3) i jej najważniejsze elementy
  • Format faktury xml oraz możliwość stosowania wizualizacji w pliku PDF – jak będzie wyglądać wizualizacja po stronie sprzedaży a jaka po stronie zakupu ?
  • Pola obowiązkowe, fakultatywne i opcjonalne
  • NOWY numer faktury z KSEF i obowiązek posługiwania się nim w przelewach bankowych
  • Podstawowe części składowe e-faktury
  • zmiany w nowej strukturze FA (3) do FA (2)
  • NOWOŚĆ – załącznik do faktury w KSEF
  • Rodzaje faktur ustrukturyzowanych
  • Struktura schematu głównego dla FA(3)
  • Wybrane elementy schemy (rozliczenie, płatność, warunki transakcji itp.)
  • Kody GTU, oznaczenia kodów transakcyjnych
  • Nieobowiązkowe elementy na fakturze
  • Oznaczanie płatności za faktury
  • Zmiany w nowej strukturze FA RR (1) – faktury VAT RR w systemie
  1. Wystawianie i odbieranie faktury ustrukturyzowanej w KSEF w trybie online i offline – proces techniczny i prawno-podatkowy
  • Wystawienie faktury – format wprowadzenia i wizualizacji
  • Wczytywanie i wysyłka faktury – zmiany po nowelizacji z kwietnia 2025 r.
  • Wprowadzenie faktury do systemu KSEF – podział obowiązków i odpowiedzialności
  • Dane faktury VAT, dane faktury zaliczkowej, dane faktury rozliczeniowej
  • Dokumenty poza systemem KSEF – rodzaje dokumentacji w obrocie polskim wykluczonych z KSEF i sposób ich rozliczania w podatku VAT
  • Data wystawienia faktury w KSEF – największe problemy podatnika w VAT
  • Data otrzymania faktury w KSEF – kontrowersje terminów podatku naliczonego
  • Faktury za media, usługi telekomunikacyjne i inne faktury „zbiorcze”
  • Tryb OFFLINE24 – rewolucyjna zmiana w trybie wystawiania faktury w KSEF i jej skutki w procesie wystawienia faktury poza KSeF
  1. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w przypadku niedostępności systemu KSEF – ważne procedury dla wystawcy i odbiorcy faktury
  • Procedura postepowania dla wystawcy faktury w przypadku awarii i przerwy technicznej – skąd czerpać informacje czy pracujemy w trybie online czy offline ?
  • Komunikaty Ministerstwa Finansów w BIP i w środkach społecznego przekazu – jak czerpać informacje aby prawidłowo wystawiać faktury
  • Terminy, procedury i zasady postępowania w przejściu z trybu offline na online – dotkliwe konsekwencje naruszenia terminów wynikających z ustawy
  • Zasady dotyczące oznaczania kodami QR faktur w trybie offline
  1. Problemy praktyczne związane z datą wystawienia faktury i jej otrzymania
  • Niebezpieczeństwo utraty płynności finansowej w podatku naliczonym i kosztach podatkowych z powodu problemów z przepustowością systemu KSEF – metody rozwiązań dla podatników
  • Błędna faktura w KSEF to ryzyko utraty kosztów w podatkach dochodowych – zmiany w podatku dochodowych od osób fizycznych i prawnych w zakresie kosztów uzyskania przychodu
  • Pomyłka wystawcy faktury w trybie online i offline – konsekwencje błędnego rozliczenia w VAT i podatkach dochodowych po stronie sprzedawcy i kupującego
  • Faktury wystawiane przez wykluczonych cyfrowo małych przedsiębiorców i konsekwencje przestrzegania limitów 450 zł i 10 tys. zł
  • Faktury „konsumenckie” oraz identyfikacja nabywcy zwolnionego z VAT
  • Faktury uproszczone wystawiane za pomocą kas fiskalnych – problematyka sprzedaży bezpośredniej
  • Nowe sankcje za błędy w KSEF – wynikające z nowych przepisów prawa z kks i kk
  • Jaki los czeka duplikaty i dokumenty proforma ?
  • Problematyka weryfikowania faktur zakupowych pobranych z KSEF – nowe instrukcje i procedury dla firm !
  1. Korekty faktur w obowiązkowym systemie KSeF
  • Zasady wystawiania korekt ustrukturyzowanach
  • Korekta in minus oraz in plus po stronie sprzedawcy i nabywcy
  • Korekty w trybie awarii, niedostępności systemu i w trybie offline24
  • Korekta danych nabywcy i sprzedawcy – likwidacja not korygujących i co dalej?
  • Jakie błędy weryfikuje system KSEF i jak poprawiać błędy nie wpływające na wartość faktury?
  • Problematyka uzgodnienia i spełnienia warunków korekty w dobie KSEF
  1. Faktury zagraniczne w sprzedaży i zakupie w dobie obowiązkowego KSEF
  • Zasady i obowiązki wystawiania faktur zagranicznych i dostarczania ich kontrahentom
  • Terminy wystawienia i sprzedaży dla WDT, eksportu i usług zagranicznych
  • Zakupy zagraniczne w dobie KSEF (WNT, import towarów i usług, dostawa dla której podatnikiem jest nabywca) – zasady postępowania i rozliczania
  • Kurs waluty i sposoby przeliczania w transakcjach zagranicznych
  • Sprzedaż internetowa a KSEF – problemy dokumentacyjne i ewidencyjne
  • Nieoceniona rola trybu offline w transakcjach zagranicznych – ratunek przed błędami w rozliczeniach z fiskusem i kontrahentem
  1. Rola BIURA RACHUNKOWEGO, kancelarii prawno-podatkowej w procesie wystawiania i poboru faktury z KSEF – problematyka dla klientów i właścicieli BR
  • Nowa umowa pomiędzy klientem a biurem rachunkowym – uzgodnienie praw, obowiązków, procedur postępowania i odpowiedzialności w dobie KSEF
  • INSTRUKCJE dla BR i ich klientów w tym mi.in. dot.: specyfiki branży, wielkości podmiotu będącego klientem, kwestii wykluczenia cyfrowego w zakresie rzetelności przestrzegania limitów faktur (450 zł -10 tys. zł), obiegu dokumentacji
  • Rola branży IT w procesach integracji KSEF w BR – punkt widzenia właściciela biura i ich klientów
  • Problematyka uzgodnień wystawiania i poboru faktur z KSEF oraz ich dostarczania do BR 
  • Zakres pomocy prawnej niezbędnej dla BR w dobie KSEF – omówienie trudnych przypadków
  1. Rola pomocy prawnej we wdrożeniu KSEF w firmach i biurach rachunkowych
  • Analiza potrzeb klienta w doborze narzędzi IT i dodatkowych funkcjonalności systemu KSEF dla sprawnego funkcjonowania w nowej erze fakturowania
  • Negocjacje z branżą IT dotyczące warunków umowy – płatne funkcjonalności KSEF dotyczące m.in. poboru i wystawienia faktur ustrukturyzowanych, informacji o wpływie faktury kosztowej i jej redystrybucji w firmie, informacje o trybie offline, automatyczna migracja z trybu offline do online itp.
  • Rola pełnomocnika w negocjowaniu odpowiedzialności firmy IT wdrażającej oprogramowanie KSEF – odpowiedzialność za system zgodny ze schemą FA w KSEF według wzoru MF i przepisami obowiązującego prawa, omówienie alternatywnego ubezpieczenia od odpowiedzialności za czyny zawinione i niezawinione względem naruszenia przepisów w KSEF itp.
  • Rola pełnomocnika w przygotowaniu umów z kontrahentami, procedur fakturowania i korygowania zgodnych z obowiązującym prawem wewnątrz organizacji wdrażającej oprogramowanie KSEF
  • Pomoc prawna w uzyskaniu ulgi na zakup i wdrożenie oprogramowania – ulga badawczo rozwojowa, technologiczna, modernizacyjna itp. od negocjacji zapisów w umowie z firmą IT do momentu wniosku złożonego w organach podatkowych

Wykładowca:

  • Były urzędnik resortu Ministerstwa Finansów
  • Członek Rady Konsultacyjnej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • Audytor podatkowy, trener, wykładowca
  • Specjalista w zakresie e-kontroli oraz podatku od towarów i usług VAT w Polsce i UE.

Wieloletni pracownik organów podatkowych (15 lat) – specjalista w zakresie podatku od towarów i usług w Polsce i krajach UE, pracujący jako orzecznik, specjalista ds. kontroli handlu wewnątrzwspólnotowego w organach podatkowych, zajmujący się orzecznictwem w zakresie podatku VAT w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, realizujący zadania administracji w zakresie kontroli i weryfikacji transakcji wewnątrzwspólnotowych w UE, szkoleniowiec Ministerstwa Finansów. Doświadczony audytor podatkowy, trener pracowników organów kontroli oraz księgowych, doradców podatkowych i biegłych rewidentów i prawników. Od lat wdraża w podmiotach gospodarczych procedury i politykę bezpieczeństwa podatkowego w zakresie VAT w transakcjach krajowych i zagranicznych w ujęciu podatkowym, logistycznym i handlowym. Twórca indywidualnych procedur podatkowych i projektów dla podmiotów polskich i międzynarodowych, realizujących główne cele przesłanek należytej staranności na każdym etapie działalności podmiotu od kadry menadżerskiej i zarządu po pozostałe działy/ piony w danej jednostce.

Uczestnicy otrzymają materiał szkoleniowy w wersji elektronicznej.

Koszt szkolenia:

565,80 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 30,00 i 60,00 zł
541,20 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 120,00 i 180,00 zł
516,60 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 240,00 zł
651,90 zł brutto od osoby dla firm niezrzeszonych w Izbie

rachunek bankowy nr 25 1090 2125 0000 0005 5401 0218

Wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy!

Wpisz imiona, nazwiska i stanowiska zainteresowanych osób.
Status MSP *

Uwaga!  Pola z gwiazdką są obowiązkowe!

1. Przesłanie Formularza Zgłoszeniowego jest podstawą do umieszczenia zgłoszonych osób na liście uczestników i wystawienia faktury VAT
2. Przesłany Formularz Zgłoszeniowy zobowiązuje do pełnego uczestnictwa w szkoleniu w pełnym wymiarze godzin w terminie wskazanym wzaproszeniu. Organizator zastrzega sobie prawo obciążenia zgłoszonej instytucji/fi rmy/osoby fi zycznej kosztami organizacji szkolenia, również wprzypadku braku obecności na szkoleniu.
3. Informujemy, ż e Pań stwa dane osobowe umieszczone w zgłoszeniu bę dą przechowywane i przetwarzane przez Regionalną Izbę Przemysłowo-Handlową w Lesznie (RIPH) z siedzibą przy ul. 55 Pułku Piechoty 34, 64-100 Leszno do celó w organizacji niniejszego szkolenia oraz w celu promocjiwydarzeń organizowanych przez RIPH. Mają Pań stwo prawo wglą du do swych danych, prawo do ich poprawiania, a takż e prawo sprzeciwu wobecich przetwarzania dla celó w marketingowych oraz wobec przekazywania danych innym podmiotom.