DATA: 3 października 2024 r., godz. 8:00 – 16:00
MIEJSCE: siedziba RIPH w Lesznie, ul. 55 Pułku Piechoty 34

INWENTARYZACJA JAKO NARZĘDZIE ZARZĄDZANIA I RACHUNKOWOŚCI.

ASPEKTY PRAWNE, PODATKOWE, RACHUNKOWE I PRAKTYCZNE.

Cel szkolenia:
• Szkolenie ma na celu dostarczenie uczestnikom kompleksowej wiedzy praktycznej i teoretycznej niezbędnej do efektywnego przeprowadzania inwentaryzacji i usprawnienia zarządzania majątkiem w przedsiębiorstwie nie tylko od strony księgowej
• Zrozumienie istoty i znaczenia inwentaryzacji jako narzędzia zarządzania majątkiem
• Zapoznanie się z aspektami prawnymi, podatkowymi, rachunkowymi oraz standardami i normami związanymi z inwentaryzacją
• Poznanie skutecznych metod ewidencjonowania i znakowania składników
• Praktyczne wskazówki jak najprościej i najlepiej przeprowadzić inwentaryzację

Grupa docelowa:
• Osoby zarządzające, dyrektorzy finansowi, księgowi, kontrolerzy finansowi, skarbnicy
• Członkowie Komisji Inwentaryzacyjnej i Komisji Spisowej
• Osoby odpowiedzialne za majątek w jednostkach – administratorzy, IT, produkcja, utrzymanie ruchu, magazynierzy, logistycy, kasjerzy
• Osoby uczestniczące w procesie inwentaryzacji

PROGRAM

1. Co to jest i po co jest inwentaryzacja
a. Co to jest naprawdę inwentaryzacja i jaką wartość daje, dlaczego jest tak ważna
b. Dlaczego i po co robimy inwentaryzację, cele inwentaryzacji
c. Definicja i cele inwentaryzacji w rachunkowości i zarządzaniu majątkiem

2. Podstawy prawne, rachunkowe, normy i standardy
a. Podstawy prawne i standardy rachunkowości oraz ich właściwe zastosowanie w inwentaryzacji i zarządzaniu majątkiem
b. Normy ISO oraz ich przydatność i zastosowanie w inwentaryzacji i zarządzaniu majątkiem
c. Rodzaje i klasyfikacja majątku: aktywa i pasywa, rzeczowe i nierzeczowe, trwałe i obrotowe, nieruchomości i ruchomości, produkcja w toku, surowce, materiały, towary.
d. Rodzaje, sposoby i techniki inwentaryzacji, kryteria podziału oraz ich stosowanie w praktyce.
e. Metody inwentaryzacji i ich zastosowanie praktyczne
f. Terminy i zasady inwentaryzacji oraz ich przydatność i skuteczność
g. Odpowiedzialność za majątek
h. Prawa i obowiązki przedsiębiorstw i osób w zarządzaniu majątkiem oraz inwentaryzacji
i. Kompetencje

3. Skuteczna organizacja inwentaryzacji
a. Fazy i etapy inwentaryzacji
b. Mapowanie procesu inwentaryzacji jako narzędzie przygotowania i realizacji.
c. Przygotowanie do inwentaryzacji i opracowanie Planu Projektu Inwentaryzacji, dokumentacja inwentaryzacji, harmonogramy, instrukcje, przygotowanie ewidencji oraz danych
d. Komisja Inwentaryzacyjna i Komisja Spisowa
e. Przeprowadzenie inwentaryzacji i zarządzanie zmianami w trakcie jej trwania oraz kontrola bieżąca i nadzór
f. Zakończenie i weryfikacja danych oraz informacji
g. Rozliczenie księgowe, ewidencyjne, niedobory i ujawnienia, kompensaty
h. Raport z inwentaryzacji i wyjaśnienia oraz omówienie z udziałem zarządu
i. Rozliczanie osób odpowiedzialnych
j. Wnioski i rekomendacje, wdrażanie zmian

4. Problemy i błędy w inwentaryzacji
a. Najczęstsze błędy i sposoby ich unikania oraz weryfikacji
b. Postępowanie w przypadku niezgodności lub różnic pozornych
c. Powtórzenie inwentaryzacji

5. Wpływ inwentaryzacji na podatki, wartość jednostki i zarządzanie
a. Wpływ inwentaryzacji i ewidencjonowania na podatki i ocenę przedsiębiorstwa.
b. Inwentaryzacja a zamknięcie roku bilansowego
c. Inwentaryzacja a podatki, koszty uzyskania przychodu, straty zawinione i niezawinione
d. Korekta rozliczeń i sprawozdań w przypadku powstania różnic inwentaryzacyjnych
e. Analiza efektywności wykorzystania majątku
f. Identyfikacja i eliminacja zbędnego majątku
g. Ubezpieczenie majątku

6. Technika, narzędzia oraz metodyki inwentaryzacji i zarządzania majątkiem
a. Sposoby realizacji inwentaryzacji, nowości i udogodnienia, technika jako pomoc w inwentaryzacji i kontroli stanów
b. Systemy, ewidencjonowanie, ewidencje i znakowanie, aktualizacja danych i informacji
c. Nowe technologie, cyfrowy bliźniak, sztuczna inteligencja i automatyzacja prac
d. Metodyka 3S3C vs. 5S
e. Inne metodyki przydatne w inwentaryzacji i zarządzaniu majątkiem

7. Podsumowanie oraz pytania i odpowiedzi

WYKŁADOWCA: 
Trener w biznesie, mentor, doradca, konsultant i audytor procesów zarządzania majątkiem, inwentaryzacji i obiegu dokumentów oraz ochrony danych osobowych i danych przedsiębiorstwa.
Posiada ponad 40-letnie zróżnicowane doświadczenie zawodowe w przedsiębiorstwach. Wieloletni kierownik i koordynator projektów budowlanych. Założyciel i prezes przedsiębiorstw zajmujących się rachunkowością i kompleksowymi projektami zarządzania majątkiem, inwentaryzacji i upraszczaniem procesów w przedsiębiorstwach i instytucjach.
Od 1994 roku jako założyciel i prezes firmy doradczej i inwentaryzacyjnej współpracował z największymi przedsiębiorstwami z Polski i zagranicy. Przeprowadził kilka tysięcy projektów inwentaryzacyjnych połączonych ze szkoleniami i doradztwem w zarządzaniu aktywami oraz obiegiem dokumentów i przepływu danych.
Zajmuje się zagadnieniami zarządzania w jednostkach publicznych, bankach, hotelach, przemyśle, ochronie zdrowia, logistyce, biurach rachunkowych.
Doradca dla przedsiębiorstw w zakresie organizacji i obniżenia kosztów zarządzania majątkiem.
Audytor procesów zarządzania majątkiem rzeczowym i organizacji pracy z naciskiem na zmniejszenie pracochłonności i zwiększeniem jakości procesów, produkcji i pracy.
Przeprowadził pierwszy w Europie proces przygotowania do certyfikacji jakości (ISO 9001) dla usług inwentaryzacyjnych. Twórca metodyk Inwentaryzacja 4.0™, 3S3C™, Inwentaryzacja360™, dla zarządzania majątkiem rzeczowym i całości zarządzania przedsiębiorstwem, ochrony środowiska, podnoszeniem świadomości pracowników oraz ciągłego zwiększania kompetencji. Twórca metodyki Wdrożenia 4.0™ łączącej wdrożenia techniczne i merytoryczne programów do zarządzania majątkiem.
Założyciel Fundacji KeroDefa zajmującej się upowszechnianiem wiedzy i propagowaniem nowych i przyjaznych dla ludzi metodyk zarządzania majątkiem, utrzymaniu ruchu, procesów i właściwym pojmowaniem ochrony danych przedsiębiorstwa i danych osobowych oraz nieosobowych.
Członek Polish Society for Training and Development (PSTD), współtwórca i członek zarządu Polish Asset Management and Maintenance Society (PAMMS Polskie Stowarzyszenie Zarządzania Majątkiem Technicznym).
Absolwent kierunku budowlanego i rachunkowości, absolwent Pierwszego Studium Trenerów i Inkubatora HRD BP.
Posiada certyfikat i uprawnienia Min. Finansów w rachunkowości, uprawnienia konstruktorsko-projektowe, certyfikat Trenera Standardu HRD BP, certyfikat audytora wewnętrznego ISO 9001:2015, certyfikat Business Trainer, Master Practitioner in the Art of Pure Mind Coaching, Coach Kryzysowy w Biznesie, Trener Rozwoju Osobistego, Ekspert Polskiego Centrum Edukacji.

Uczestnicy otrzymają materiał szkoleniowy w wersji elektronicznej.

KOSZT SZKOLENIA:
787,20 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 30,00 i 60,00 zł
762,60 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 120,00 i 180,00 zł
738,00 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 240,00 zł
861,00 zł brutto od osoby dla firm niezrzeszonych w Izbie

Wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy!

Wpisz imiona, nazwiska i stanowiska zainteresowanych osób.
Status MSP *

Uwaga!  Pola z gwiazdką są obowiązkowe!

1. Przesłanie Formularza Zgłoszeniowego jest podstawą do umieszczenia zgłoszonych osób na liście uczestników i wystawienia faktury VAT
2. Przesłany Formularz Zgłoszeniowy zobowiązuje do pełnego uczestnictwa w szkoleniu w pełnym wymiarze godzin w terminie wskazanym wzaproszeniu. Organizator zastrzega sobie prawo obciążenia zgłoszonej instytucji/fi rmy/osoby fi zycznej kosztami organizacji szkolenia, również wprzypadku braku obecności na szkoleniu.
3. Informujemy, ż e Pań stwa dane osobowe umieszczone w zgłoszeniu bę dą przechowywane i przetwarzane przez Regionalną Izbę Przemysłowo-Handlową w Lesznie (RIPH) z siedzibą przy ul. 55 Pułku Piechoty 34, 64-100 Leszno do celó w organizacji niniejszego szkolenia oraz w celu promocjiwydarzeń organizowanych przez RIPH. Mają Pań stwo prawo wglą du do swych danych, prawo do ich poprawiania, a takż e prawo sprzeciwu wobecich przetwarzania dla celó w marketingowych oraz wobec przekazywania danych innym podmiotom.