DATA: 26 lutego 2025 r., godz. 9:00 – 15:00
MIEJSCE: siedziba RIPH w Lesznie, ul. 55 Pułku Piechoty 34
PROGRAM
1. W jaki sposób, jakimi narzędziami i co musisz sprawdzić, zanim zaczniesz współpracę z zagranicznym kontrahentem?
• System VIES – do czego służy? Co pokazuje system VIES podatnikowi, a co urzędnikowi? Jakie informacje pobiera fiskus o wymianie towarowej, a jakie o usługach z systemu VIES?
• Jak sprawdzić kontrahenta z wykorzystaniem wyszukiwarki VIES: najważniejsze zasady porównywania danych w VIES przez kraje unijne i Polskę – na co uważać? Które terytoria są wyłączone z UE? Dlaczego przy niektórych wyszukiwaniach pojawia się nazwa i adres płatnika VAT, a przy innych nie?
• VAT-UE – czym jest informacja podsumowująca? Kto jest zobowiązany do posiadania VAT-UE, a kto jest zwolniony? Jak się zarejestrować? Co jeśli kontrahent nie ma VAT UE?
• Kiedy i jak skontaktować się z organem administracji podatkowej danego kraju członkowskiego? Lista instytucji służąca pomocą w handlu zagranicznym
• Jak zweryfikować kontrahenta z kraju trzeciego? Instrukcje postępowania oraz instytucje, które dostarczają wiarygodne dane
2. FAKTURA w transakcjach zagranicznych
• Jakie dane powinna zawierać poprawnie wystawiona faktura w WDT, eksporcie towarów, świadczeniu usług zagranicznych i dostawie z montażem poza terytorium Polski
• Termin rozliczenia WDT – w jakim terminie należy wystawić fakturę VAT? Kiedy powstaje obowiązek podatkowy? Czy otrzymanie zaliczki zobowiązuje do rozliczenia VAT?
• Dokumentowanie WDT – jakie dane musi zawierać faktura? Co musi zawierać informacja podsumowująca?
• Stawka 0% VAT – jakie warunki trzeba spełnić, by móc ją zastosować?
• Jakie dokumenty należy zbierać według polskiej ustawy, a jakie według rozporządzenia unijnego? Jak udowodnić przed fiskusem wywóz towaru i dostarczenie go do nabywcy?
• Korespondencja handlowa z nabywcą a podpisany list przewozowy – jaki dokument posiada większe walory dowodowe?
• Opóźnienie dostarczenia i otrzymania dokumentów potwierdzające wywóz – zastosowanie stawki 0% i fakturowanie przed dokumentacją transportową i po jej otrzymaniu
• Jakie problemy wynikają z organizacji transportu – instrukcje dowodowe i dokumentacyjne Co jeśli sam wywozisz towar lub zlecasz transport przewoźnikowi, a co jeśli towar wywozi nabywca lub wynajęty przewoźnik?
3. Jak odróżnić WDT od eksportu, jak fakturować i jaka dokumentacja handlowa i logistyczna jest niezbędna do wystawionej faktury aby utrzymać w mocy stawkę 0% VAT?
• Kiedy dostawa towaru zostanie uznana za WDT, a kiedy za eksport – podobieństwa i różnice
• Jakie dokumenty potwierdzają wywóz towaru poza UE? – różnice pomiędzy ustawodawstwem krajowym a unijnym
• Kiedy powstaje obowiązek podatkowy przy eksporcie? Jaki jest termin wystawienia faktury?
• Eksport pośredni – kiedy do niego dochodzi?
• Eksport a stawka 0% – jakie warunki trzeba spełnić, by mieć prawo do preferencyjnej stawki? Dlaczego ważne jest, aby transport miał nieprzerwany charakter? Czy przerwa w transporcie z powodów logistycznych wykluczy eksport?
• Specyfika realizacji dostaw: jak udowodnić, że ma się prawo do stawki 0%, chociaż dostawa trwała powyżej 6 miesięcy ze względu na specyfikę towaru?
• Rozliczanie zaliczek eksportowych: kiedy można zastosować stawkę 0%? W jakim maksymalnym terminie musi nastąpić wywóz towaru? Co jeśli nie spełniono warunków, by móc zastosować preferencyjną stawkę – jak wprowadzać korektę?
4. Zaliczki w transakcjach zagranicznych
• Zaliczka w dostawie towarów i świadczeniu usług zagranicznych – jak wpływa na rozliczenie z kontrahentem?
a) Jak dokumentować otrzymane zaliczki z podziałem na poszczególne rodzaje sprzedaży
• Kiedy dokumentujemy otrzymane zaliczki i czy to jest zaliczka
• Jak otrzymana zaliczka na poczet WDT wpływa na obowiązek wystawienia faktury?
• Kiedy wystawić fakturę zaliczkową w WDT, EKSPORCIE, dostawie poza terytorium kraju i sprzedaży usług zagranicznych
• Czy trzeba wystawiać fakturę zaliczkową, jeżeli towar został wydany w miesiącu otrzymania zaliczki
• Jak potraktować zaliczkę wpłaconą przez klienta bez uzgodnienia ze sprzedawcą?
• Czy opłatę rezerwacyjną należy uznać za zaliczkę podlegającą VAT
5. Korygowanie i anulowanie faktur zagranicznych a poprawność rozliczeń VAT – w jakim terminie korygować podstawę opodatkowania zagranicznych transakcji?
a) Korekta wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz świadczenia usług zagranicznych
• W jakim terminie rozliczyć korektę, gdy udzielono rabatu, zwrócono towar lub stwierdzono pomyłkę w cenie
• Jak korygować WDT, która nie spełnia warunków do opodatkowania stawką 0%
• Jak korygować WDT po zmianach SLIM VAT 3? Największe błędy popełniane przez podatników i księgowych
• Jak fiskus podchodzi do korygowania transakcji zagranicznych?
b) Korekta eksportu towarów
• W jakim terminie rozliczyć korektę, gdy udzielono rabatu, zwrócono towar lub stwierdzono pomyłkę w cenie
• Jak korygować eksportową dostawę towarów, która nie spełnia warunków do opodatkowania stawką 0%
• Termin korekty dostawy eksportowej w związku z brakiem dokumentów potwierdzających prawo do stawki 0%
6. Jak poprawnie rozliczyć WDT na fakturach w JPK oraz VAT-UE? – PROBLEMY PRAKTYCZNE wystawiających i rozliczających faktury
• Transakcje błędnie wykazywane jako WDT – analiza przypadków
• Konsekwencje prawne i podatkowe błędnej kwalifikacji transakcji – WDT a świadczenie usług i dostawa poza terytorium kraju
• Jak kalkulować podstawę opodatkowania w WDT? – jakie wartości i szczegóły kontraktu wliczyć do wartości WDT
• Jakie warunki należy spełnić aby fiskus nie opodatkował WDT stawką krajową VAT? – najnowsze orzeczenia i interpretacje
• Jakie błędy w VAT-UE weryfikuje fiskus analizując WDT?
• Wyjaśnienie resortu finansów dotyczące terminu korygowania WDT
• Jak późniejszy wywóz towarów wpływa na WDT i warunki zastosowania stawki 0% VAT ?
• Dokumentowanie kosztów transportu towarów sprzedawanych w ramach WDT
• Jak wywóz towarów w ramach WDT do innego państwa niż siedziba nabywcy wpływa na zastosowanie stawki 0% VAT?
• Nieodpłatne przekazanie towarów nabywcy zagranicznemu a problematyka WDT
• Nadwyżki, niedobory towarów a WDT – jak poprawnie rozliczyć z kontrahentem
• Reklamacje, zwroty towarów w WDT – jak prawidłowo rozliczyć transakcje
• Najnowsze orzecznictwo i interpretacje w zakresie WDT
7. Warunki INCOTERMS – jak wpływają na WDT i eksport towarów?
• Reguły INCOTERMS – na czym polegają?
• Co to jest DDP, DAP, EXW, FCA?
• Jak wpływają warunki INCOTERMS na datę powstania obowiązku podatkowego i odliczenie podatku naliczonego?
• PROBLEMY POZA KSIĘGOWOŚCIĄ – Jak warunki INCORERMS wpływają na problemy magazynowe, logistyczne i prawne
• Najczęściej popełniane błędy w relacjach z firmami logistycznymi
8. Sprzedaż zagraniczna – jak prawidłowo ustalać kursy walut dla rozliczeń VAT?
• Jak kursy walut wpływają na poprawność rozliczeń przy sprzedaży zagranicznej?
• W jaki sposób określać kursy walut przy krajowych fakturach zaliczkowych i fakturach końcowych?
• Czy trzeba przeliczać kwotę otrzymanej zapłaty, gdy cena jest ustalona w złotych i w walucie obcej? Jak przeliczać kwotę w wypadku waluty innej niż euro?
• Czy kupujący może samodzielnie ustalić kwotę VAT, gdy sprzedawca określił ją tylko w walucie obcej?
• Jak określić kurs waluty w sprzedaży usług zagranicznych?
• Kursy walut w przypadku WDT – jak przeliczać faktury wystawione w walucie obcej potwierdzające sprzedaż usług poza granicami kraju?
• Czy faktura sprzedaży wystawiona przed terminem może decydować o kursie waluty?
• Korekta – według jakiego kursu waluty należy przeliczać fakturę korygującą „in plus” i zbiorczą fakturę korygującą?
9. Sprzedaż zagraniczna – WARSZTATY PRAKTYCZNE
• Jak stracić na transakcji zagranicznej – błędy handlowe i logistyczne wpływające obniżające marżę?
• Kiedy firma niespodziewanie ma problemy celne? – poważne wady kontraktów handlowych, które ujawniają się dopiero w momencie księgowania
• Brak faktury od kontrahenta z UE – ustalanie ceny transakcji
• Stawka 0% VAT w WDT i eksporcie – konsekwencje finansowe w firmie ILE TRACI PODATNIK?
• Sporadyczne zakupy podczas podróży służbowych na terenie UE
• Wywóz i przywóz na terytorium kraju prezentów i próbek – konsekwencje podatkowe
• INSTRUKCJE PRAKTYCZNE – Zasady obowiązujące osoby odpowiadające za pozyskiwanie i realizacje kontraktu
• Pułapki niewłaściwego rozpoznania transakcji i niewłaściwej oceny kontrahenta – negatywne konsekwencje finansowe prawne i karne
• Pułapki i konsekwencje finansowe błędnego określenia miejsca fizycznego wykonania usługi i jej konsumpcji dla sprzedawcy i kupującego
• Sporadyczne transakcje usługowe – na co zwrócić uwagę podczas realizacji kontraktu,
• Usługi zagraniczne jako obszar zainteresowania kontroli organów podatkowych od strony pozyskiwania klienta i realizacji kontraktu,
10. Praktyczne orzecznictwo i interpretacje fiskusa – pomoc w diagnozowaniu i likwidowaniu problemów podatkowych
WYKŁADOWCA:
- Były urzędnik resortu Ministerstwa Finansów
- Członek Rady Konsultacyjnej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców
- Audytor podatkowy, trener, wykładowca
- Specjalista w zakresie e-kontroli oraz podatku od towarów i usług VAT w Polsce i UE.
Wieloletni pracownik organów podatkowych (15 lat) – specjalista w zakresie podatku od towarów i usług w Polsce i krajach UE, pracujący jako orzecznik, specjalista ds. kontroli handlu wewnątrzwspólnotowego w organach podatkowych, zajmujący się orzecznictwem w zakresie podatku VAT w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, realizujący zadania administracji w zakresie kontroli i weryfikacji transakcji wewnątrzwspólnotowych w UE, szkoleniowiec Ministerstwa Finansów. Doświadczony audytor podatkowy, trener pracowników organów kontroli oraz księgowych, doradców podatkowych i biegłych rewidentów i prawników. Od lat wdraża w podmiotach gospodarczych procedury i politykę bezpieczeństwa podatkowego w zakresie VAT w transakcjach krajowych i zagranicznych w ujęciu podatkowym, logistycznym i handlowym. Twórca indywidualnych procedur podatkowych i projektów dla podmiotów polskich i międzynarodowych, realizujących główne cele przesłanek należytej staranności na każdym etapie działalności podmiotu od kadry menadżerskiej i zarządu po pozostałe działy/ piony w danej jednostce. Współautor książki: „Kontrola skarbowa. Super, cieszę się! poradnik nie tylko dla kontrolowanego”
Uczestnicy otrzymają materiał szkoleniowy w wersji elektronicznej.
KOSZT SZKOLENIA:
565,80 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 30,00 i 60,00 zł
541,20 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 120,00 i 180,00 zł
516,60 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 240,00 zł
651,90 zł brutto od osoby dla firm niezrzeszonych w Izbie
rachunek bankowy nr 25 1090 2125 0000 0005 5401 0218