DATA:   3 kwietnia 2025 r., godz. 9:00 – 15:00

MIEJSCE: siedziba RIPH w Lesznie, ul. 55 Pułku Piechoty 34

PROGRAM:

1. Najważniejsza dokumentacja w obrocie gospodarczym – co analizuje FISKUS? 
FAKTURA VAT – kiedy należy ją wystawić  wg zasad w 2025?
PROCEDURY NALEŻYTEJ STARANNOŚCI W PRAKTYCE:
• Co dokładnie, jakie transakcje wymagają fakturowania – analiza przypadków
• Zasady obowiązujące w dokumentacji sprzedaży towarów i usług
• Faktura na firmę a na konsumenta i inne rodzaje faktur
• Jakich błędów unikać w fakturowaniu? Lista zasad poprawnego fakturowania
• Co należy sprawdzić przed zawarciem umowy, wystawieniem faktury sprzedaży z kontrahentem
• Na co zwrócić uwagę odnośnie formalności dotyczących przedmiotu transakcji?
• Lista najczęściej popełnianych błędów w wystawiani faktur – instrukcja
• PŁATNOŚCI FIRMOWE – co trzeba widzieć w sprzedaży i zakupie wystawiając i otrzymując faktury ?
• DOSTAWY Z MONTAŻEM – procedura podatkowa tj. jak dokumentować

2. Rodzaje faktur i zasady ich wystawiania obecnie i po wejściu obowiązkowego KSEF w 2026 roku
• Faktura VAT podstawowa
• Faktura zaliczkowa
• Faktura uproszczona
• Refakturowanie
• Samofakturowanie
• Faktura VAT marża
• Faktura VAT RR
• Czym jest pro forma
• Faktury elektroniczne w zamówieniach publicznych
• Paragony fiskalne

3. Jak wystawiać faktury VAT w 2025 roku i jakie zmiany czekają fakturzystę w dobie KSEF
• Kto wystawia faktury VAT
• Co jest na fakturze
• Termin wystawienia faktury
• Faktury elektroniczne
• Jak długo przechowywać faktury
• Faktura czy rachunek
• Kiedy podatnik zwolniony z VAT wystawia faktury
• Faktura VAT małego podatnika
• Obowiązkowy mechanizm podzielonej płatności
• Faktury w języku obcym

4. Zaliczki w transakcjach krajowych – problematyka rozliczania po nowelizacji przepisów w 2025 r.
• Analiza specyfiki zaliczki – czy każda wpłata jest zaliczką?
• Kiedy należy ją udokumentować, a kiedy nie wystawia się faktur na zaliczki i przedpłaty?
• Jakie elementy musi zawierać faktura zaliczkowa?
• Kiedy należy umieścić na niej wyrazy: MPP, „metoda kasowa” lub „samofakturowanie”?
• Czy należy wystawić fakturę końcową gdy przedpłata wynosi 100% ceny za towar lub usługę
• Faktura końcowa – prawo czy praktyka
• Kiedy można zrezygnować z wystawiania faktury końcowej?
• KONTROWERSYJNE PRAKTYKI: Korygowanie lub anulowanie faktury zaliczkowej przed wystawieniem końcowej
• Jak podstawę opodatkowania, gdy zaliczka została wpłacona na poczet towarów i usług opodatkowanymi różnymi stawkami
• Faktura wystawiona przed otrzymaniem zaliczki – zasady i praktyka podatnika

5. FAKTURA KORYGUJĄCA – kiedy należy ją wystawić a kiedy nie wolno – Zasady 2025
• Okoliczności i powody pojawienia się korekty
• Jak technicznie skorygować sprzedaż i jakiego dokumentu użyć?
• Kiedy należy wystawić fakturę korygującą?
• Podział korekt – zmniejszające, zwiększające, powody korekty, sposób korygowania, rozliczenia itp.
• Anulacja czy korekta – fundamentalne zasady i różnice
• Wpływająca i niewpływająca na obrót podlegająca rozliczeniu i księgowaniu
• Jakich dokumentów nie używać do korekty transakcji?
• Jakich transakcji nie dokumentuje się faktura korygującą?
• KAZUSY – przykładowe sytuacje z życia podatnika
• FAKTURA KORYGUJĄCA w zakupach krajowych – instrukcje postępowania

6. Faktura korygująca a nota korygująca – zasady i obowiązki podatnika vs. błędne praktyki
• Co zastąpi NOTĘ KORYGUJACĄ W KSEF?
• Faktura korygująca a nota korygująca, czyli kiedy wystawić korektę faktury, a kiedy notę korygującą?
• Czym różni się nota od faktury korygującej?
• Kto wystawia fakturę a kto notę?
• Co powinna zawierać nota korygująca?
• Ilość egzemplarzy, terminy wystawiania
• POPRAWIANIE BŁEDÓW: korektą czy notą – praktyka z życia podatnika
• Błędny termin płatności na fakturze – jak poprawić?
• Jak akceptować notę korygująca?

7. Faktura korygująca in minus po stronie nabywcy – o czym bezwzględnie musi wiedzieć wystawca faktury i jakich zasad przestrzegać?
Jak korygować zakup towarów i usług? Faktura korygująca in minus po stronie nabywcy – o czym bezwzględnie musi wiedzieć wystawca faktury i jakich zasad przestrzegać?

• Moment otrzymania faktury korygującej a moment rozliczenia w VAT w zakupach polskich i zagranicznych
• Faktura korygująca in plus u nabywcy: jak ją prawidłowo rozliczyć, gdy brak unormowań prawnych – dobre praktyki
• Faktura korygująca in minus po stronie nabywcy: kiedy należy ją rozliczać – analiza najczęściej popełnianych błędów.
• Korekta w przypadku zwrotu towaru: kiedy nabywca koryguje podatek naliczony? Co oznacza uzgodnienie i spełnienie warunków w przypadku zwrotu towaru? Jak udokumentować zwrot towaru? Jak skorygować podatek naliczony po stronie nabywcy?
• Korekta w przypadku upustu: co to jest upust? Jak należy ująć upust na fakturze? Kiedy musisz wystawić fakturę korygującą? Jaką musisz mieć dokumentację?
• Korekta w przypadku rabatu: jakie zapisy zawrzeć w umowie z kontrahentem, by mieć pełną ochronę?
• Korekta spowodowana skontem: co to jest skonto? Co oznacza dokonanie zapłaty i spełnienie uzgodnionych warunków w tym przypadku? Jak skorygować podatek?
• Kurs waluty w przypadku korekty WNT i importu usług – jak dokumentować jak rozliczać czy podatek należny w tym samym okresie rozliczeniowym co podatek naliczony ?

8. KSEF jako narzędzie e-kontroli – jak się przygotować od strony sprzedaży i zakupów już dziś – NOWOŚCI W #KSEF na dzień szkolenia prosto z MF
• Krajowy System e-Faktur jako narzędzie e-kontroli i uzupełnienie JPK, VIES, STIR
• Jak uporządkować dokumentację sprzedaży pod kątem KSEF?
• Dokumenty zakupu w KSEF – jaką wartość dla firm stanowi tryb offline?
• Największe problemy z funkcjonowaniem KSEF: data wystawienia i data sprzedaży w fakturze ustrukturyzowanej
• Konieczność uporządkowania współpracy z kontrahentami (umowy, zamówienia) z powodu różnej interpretacji terminu płatności po wejściu KSEF
• Faktury konsumenckie oraz faktury na kontrahentów zagranicznych – jak poprawnie funkcjonować w KSEF?
• Płatności gotówkowe a dowód zakupu przy zakupach firmowych
• Jak zarobić na wdrożeniu KSEF ?- podatkowe możliwości obniżenia wydatków na oprogramowanie
• Jakie dodatki i funkcje warto wdrożyć w swoim systemie KSEF?
• KARY indywidualne i dla firmy za błędy w fakturowaniu – NOWOŚCI w związku z pojawieniem się KSEF

WYKŁADOWCA: 

  • Były urzędnik resortu Ministerstwa Finansów
  • Członek Rady Konsultacyjnej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców
  • Audytor podatkowy, trener, wykładowca
  • Specjalista w zakresie e-kontroli oraz podatku od towarów i usług VAT w Polsce i UE.

Wieloletni pracownik organów podatkowych (15 lat) – specjalista w zakresie podatku od towarów i usług w Polsce i krajach UE, pracujący jako orzecznik, specjalista ds. kontroli handlu wewnątrzwspólnotowego w organach podatkowych, zajmujący się orzecznictwem w zakresie podatku VAT w Polsce i w krajach Unii Europejskiej, realizujący zadania administracji w zakresie kontroli i weryfikacji transakcji wewnątrzwspólnotowych w UE, szkoleniowiec Ministerstwa Finansów. Doświadczony audytor podatkowy, trener pracowników organów kontroli oraz księgowych, doradców podatkowych i biegłych rewidentów i prawników. Od lat wdraża w podmiotach gospodarczych procedury i politykę bezpieczeństwa podatkowego w zakresie VAT w transakcjach krajowych i zagranicznych w ujęciu podatkowym, logistycznym i handlowym. Twórca indywidualnych procedur podatkowych i projektów dla podmiotów polskich i międzynarodowych, realizujących główne cele przesłanek należytej staranności na każdym etapie działalności podmiotu od kadry menadżerskiej i zarządu po pozostałe działy/ piony w danej jednostce.

Uczestnicy otrzymają materiał szkoleniowy w wersji elektronicznej.

KOSZT SZKOLENIA:

565,80 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 30,00 i 60,00 zł
541,20 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 120,00 i 180,00 zł
516,60 zł brutto od osoby dla firm członkowskich płacących miesięcznie składkę w wysokości 240,00 zł
651,90 zł brutto od osoby dla firm niezrzeszonych w Izbie

rachunek bankowy nr 25 1090 2125 0000 0005 5401 0218

Wypełnij i wyślij formularz zgłoszeniowy!

Wpisz imiona, nazwiska i stanowiska zainteresowanych osób.
Status MSP *

Uwaga!  Pola z gwiazdką są obowiązkowe!

1. Przesłanie Formularza Zgłoszeniowego jest podstawą do umieszczenia zgłoszonych osób na liście uczestników i wystawienia faktury VAT
2. Przesłany Formularz Zgłoszeniowy zobowiązuje do pełnego uczestnictwa w szkoleniu w pełnym wymiarze godzin w terminie wskazanym wzaproszeniu. Organizator zastrzega sobie prawo obciążenia zgłoszonej instytucji/fi rmy/osoby fi zycznej kosztami organizacji szkolenia, również wprzypadku braku obecności na szkoleniu.
3. Informujemy, ż e Pań stwa dane osobowe umieszczone w zgłoszeniu bę dą przechowywane i przetwarzane przez Regionalną Izbę Przemysłowo-Handlową w Lesznie (RIPH) z siedzibą przy ul. 55 Pułku Piechoty 34, 64-100 Leszno do celó w organizacji niniejszego szkolenia oraz w celu promocjiwydarzeń organizowanych przez RIPH. Mają Pań stwo prawo wglą du do swych danych, prawo do ich poprawiania, a takż e prawo sprzeciwu wobecich przetwarzania dla celó w marketingowych oraz wobec przekazywania danych innym podmiotom.